A közösségi média használatáról

A modern marketingkommunikáció nem az egyirányú üzenetközvetítésről, hanem sokkal inkább a közösségépítésről szól. Éppen ezért az a szervezet, amelyik komolyan veszi a marketinget, komolyan veszi a közösségi oldalakat is.

media-998990_640.jpgA Facebook ma a világ legnagyobb közösségi hálózata, tagjainak száma ma már meghaladja az 1,23 milliárd főt. Az oldal jelenleg 207 országban, 37 különböző nyelven érhető el. Az egykori iWiW megszűnésével a Facebook ma már Magyarországon is abszolút piacvezető: idehaza 2015 elején az aktív felhasználók száma elérte a 4,6 millió főt. Ezen belül Budapesten 1,26 millió, Debrecenben 136 ezer, Szegeden pedig 116 ezer Facebook-felhasználó él.

A Facebook

A Facebook szinte mindent tud a felhasználókról. Egyrészt a felhasználók által megadott adatok szerint a magyarországi facebookozók 52,17%-a nő, 47,83%-a pedig férfi. A Facebook-felhasználók majdnem háromnegyede, egészen pontosan 73,91%-a a 18 és 44 év közötti, vagyis az aktív fiatal korosztályból kerül ki, ezzel szemben az összes magyarországi felhasználónak mindössze 4,43 százaléka 65 év feletti, az 55 és 64 év közöttiek részesedése pedig mindössze 9,04%-os. A felhasználók által megadott adatok szerint a Magyarország területén élő Facebookozók közül 940 ezren szülők, és a legtöbbjüknek 16–19 éves gyermeke van. Persze a világ legnagyobb közösségi oldala ennél jóval többet tud a felhasználóiról. Ismeri az iskolai végzettségüket, tudja, hogy ki melyik iparágban dolgozik, a Like gomb jóvoltából pedig a felhasználók érdeklődési körét is követni tudja. Pontosan ismeri, hogy ki érdeklődik az utazások, a filmek vagy éppen a vegetáriánus konyha iránt, valamint azt is, hogy ki keres éppen munkahelyet. 

facebook-like-3695180_640.jpgEgyrészt valahol ijesztő, hogy ennyit tud a Facebook a felhasználóiról, másrészt viszont hasznosítani is lehet ezt a tudást a kommunikációban. A Facebook-hirdetésekkel ezáltal ugyanis a lehető legpontosabban lehet célozni, lakóhely, nem, korosztály, végzettség, családi állapot és érdeklődési kör szerint, valamint persze ezeket tetszőlegesen kombinálva. Vagyis ha azt akarom, hogy a hirdetésemet a szegedi, 55 és 64 év közötti, álláskereső férfiak lássák, a Facebookon ez is megoldható. Ez a pontos célzás pedig meglehetősen költséghatékonnyá teszi a hirdetési tevékenységet a világ legnagyobb közösségi oldalán.

Természetesen nem csak hirdetni lehet és érdemes a Facebookon. Az oldal kiválóan alkalmas közösség építésére: a civil szervezetek könnyen toborozhatnak itt követőket maguknak, illetve az általuk megvalósított programoknak is. A közösségi portál interaktivitása, az ügyfelekkel itt folytatott párbeszéd egyrészt kiváló – és ami fontos: ingyenes – kommunikációs csatorna, másrészt pedig nagyszerű PR-lehetőség is. Fontos azonban, hogy ha egy szervezet úgy dönt, hogy önálló Facebook-oldalt indít, akkor ezt komolyan kell vennie, és folyamatosan, legalább két-három naponta frissítenie kell. Új posztok, új megosztások és friss információk nélkül halott ugyanis az oldal.

Persze mielőtt nekilátnánk Facebook-oldalt készíteni, érdemes végiggondolni azt is, hogy kiknek nem való a Facebook. Elsősorban azoknak nem, akiknek a potenciális ügyfelei, partnerei, vagyis a célcsoportja jellemzően nincs fent a közösségi oldalon. Ilyenek azok, akiknek a célközönségük 13 év alatti (ez ugyanis a Facebook-regisztráció alsó korhatára), valamint azok, akik elsősorban időseket céloznak a tevékenységükkel (mint láttuk, a magyarországi Facebook-felhasználók mindössze 4,43%-a 65 év feletti). Nyilván nincs értelme Facebook-közösséget építeni azoknak sem, akiknek nincsenek nagy számban ügyfeleik, akiknek nincs folyamatosan mondanivalójuk, akik nem tudnak vagy bármilyen okból félnek kommunikálni, és nem érdemes Facebook-oldalt létrehozniuk a türelmetleneknek sem. A Facebook ugyanis – nem lehet elégszer hangsúlyozni – elsősorban közösségépítésre, nem pedig direkt értékesítésre való, és a felhasználók itt különösen nem szeretik az erőszakos nyomulást.

Videómegosztók

youtube-logo.pngA videomegosztó portálok olyan közösségi weboldalak, ahol a felhasználók videoklipeket tölthetnek fel, nézhetnek és oszthatnak meg. A legnépszerűbb ilyen oldal a nemzetközi YouTube. Hazánkban ilyen például az Index.hu részeként a Indavideo.hu, valamint a Videa.hu.

Ezekre az oldalakra ingyenesen töltetjük fel a szervezetünk vagy projektünk rendezvényein készült videókat, amelyeket azután beágyazhatunk a honlapunkba, vagy megoszthatunk a Facebookon is az érdeklődőkkel. Ilyen értelemben tehát a videómegosztó oldalak jó kommunikációs csatornát jelentenek, és lehetőséget adnak a projektünk mérföldkő-eseményeinek videódokumentációjára is.

A blogok

bloghu_logo.jpgAz on-line kommunikációról szólva nem mehetünk el szó nélkül az egyre népszerűbb blogok mellett sem. A blog tulajdonképpen egy olyan, periodikusan újabb bejegyzésekkel bővülő weboldal, amely e bejegyzések sorozatából áll. Maguk a bejegyzések – más néven posztok – a leggyakrabban fordított időrendi sorrendben találhatók meg a blogokon. A blogolás alapvetően szubjektív műfaj: a blogger egy-egy témában a saját véleményét, élményeit, benyomásait osztja meg az olvasóival. Ez szintén érdekes és hasznos, ráadásul ingyenes kommunikációs csatorna lehet: olyan, amely személyes betekintést engedhet egy-egy civil szervezet életébe, vagy egy-egy megvalósuló európai uniós projekt kulisszái mögé. A blogra fokozottan igaz, amit a Facebook kapcsán már említettünk: akkor van értelme, ha folyamatosan újabb és újabb posztokkal frissül, vagyis ha a blog írója veszi a fáradtságot, és nem hagyja parlagon állni ezt a felületet, és rendszeresen reagál a bejegyzések kapcsán érkezett kommentekre is. Idehaza a legnépszerűbb ingyenes blogoldalak a blog.hu és a postr.hu.